†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††ј. ћард≥Їва,

††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† к.ф.н., доцент

†††††††††††††††††††††††††††† Silva Rerum —тефана ’в≥на

†††††††††††††††††††††† †††††(на приклад≥ твору Д≈стерФ)

†††††††††††††††††††††††††††††††††††

†† јнотац≥¤

†† ” стат≥ розгл¤даЇтьс¤ тв≥р в≥домого польського письменника —те-

фана ’в≥на Д≈стерФ у аспект≥ жанровоњ природи. јвтор прац≥ досл≥д-

жуЇ ¤к ознаки старовинного сильв≥чного жанру, так ≥ новац≥њ су-

часноњ польськоњ прози, що позначилис¤ на твор≥, а також звертаЇ увагу на особливост≥ ≥ндив≥дуального художнього стилю письменника, ви¤вл¤Ї ориг≥нальн≥сть автора ¤к у вибор≥ теми, так

≥ у њњ висв≥тленн≥.

 лючов≥ слова: silva rerum, хрон≥ка, ≥стор≥¤, р≥ч,дискурс, шл¤хта.

 

†† ≈ксперименти у галуз≥ модиф≥кац≥йноњ прози мають глибок≥ коре-

н≥ у польськ≥й л≥тературн≥й традиц≥њ. ƒостатньо згадати Д’имеруФ

 . ≤жиковського, Д√ори б≥л¤ чорного мор¤Ф¬. ћаха, Дћ≥сивоФ ™.

јнджеЇвського, та ≥н., де поЇднано р≥зн≥ поетичн≥ стил≥стики, р≥з-

н≥ жанри, р≥зн≥ ≥деолог≥чно-ф≥лософськ≥ напр¤мки. ÷е ¤ви-

ще стало визначним у польськ≥й проз≥ останнього дес¤тил≥тт¤.

ћожна говорити не т≥льк≥ про зникненн¤ кордон≥в м≥ж ДчистимиФ

Дтрадиц≥йнимиФ жанрами, а й взагал≥, про бутт¤ твор≥в, що на

перший погл¤д, не п≥ддаютьс¤ будь-¤к≥й класиф≥кац≥њ. јле, ¤к

ус≥м в≥домо, Днове - це добре забуте стареФ. ≤ до цього ДстарогоФ

усе част≥ше повертаЇтьс¤ польська л≥тературознавча думка, сп≥тка-

ючись ≥з новими (з погл¤ду хронолог≥њ) ¤вищами л≥тературноњ про-

зи. ” досл≥дженн¤х яжембського(4),  узми(5), Ќовацького(6), та

≥н. все част≥ше зФ¤вл¤Їтьс¤ терм≥н ДсильваФ, ¤кий походить в≥д

silva rerum (лат.)-досл≥вно: л≥с речей. ¬≥н с¤гаЇ до старопольських

с≥мейних книг, у ¤ких час в≥д часу записувалис¤ домашн≥ под≥њ, ви-

 

 

†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† -2-

трати, нотатки про сус≥д≥в ≥ знайомих, погоду, природу, культурн≥

¤вища та ≥н. —учасн≥ сильви, ¤к визнають критики, вислизають ≥з

точних жанрових визначень, вони ≥снують у г≥бридних, дез≥нтегро-

ваних формах, у них п≥дкреслено скор≥ше процес написанн¤, а не його п≥дсумки, у них перепл≥таЇтьс¤ високе ≥ др≥бФ¤зкове, над≥њ ≥

сумн≥ви, передчутт¤ ≥ прогнози, правда ≥ вигадка, Д у ц≥лому ство-

рюючи ≥ндив≥дуальну форму стосунк≥в людини ≥з св≥томФ(2,119).†††

†† “ворч≥сть —тефана ’в≥на, особливо на початку ’’≤ ст., ¤к один ≥з най¤скрав≥ших ≥ ориг≥нальних автор≥в, привертаЇ увагу польськоњ

≥ заруб≥жноњ критики. …ого твори розгл¤даютьс¤ у статт¤х ѕ. ѕет-

риха, ÷. «алевського, ≤. јдельгейм та ≥н.

†† «авданн¤м представленоњ прац≥ Ї п≥дх≥д до анал≥зу книги Д≈стерФ

≥з погл¤ду жанровоњ природи. јвторов≥ здалос¤ ц≥кавим сп≥встави-

ти цей тв≥р ≥з жанром сильви, що мав побут у житт≥ старовинноњ польськоњ щл¤хти.

††  онцепт книги —тефана ’в≥на Д≈стерФ(1999), ¤ка отримала нагороду ‘онду  ультури, ¤к найкраще сп≥вв≥дноситьс¤ ≥з сильв≥ч-

ним напр¤мком сучасноњ прози. ” н≥й розпов≥даЇтьс¤ ≥стор≥¤ с≥мФњ

÷ел≥нських, що замешкала у ¬аршав≥ ≥ще ≥з ’≤’ ст. ‘актично тв≥р

не маЇ сюжету. —≥мФ¤ живе на тл≥ ≥сторичних зрушень, але вони не

Ї головними, вони ¤к би в≥дбуваютьс¤ поза внутр≥шн≥м житт¤м ро-

дини, ¤ке ≥ Ї основою твору. “ак≥ под≥њ, ¤к ѕерша св≥това в≥йна,

∆овтнева революц≥¤ у –осс≥њ, здобутт¤ ѕольщею незалежност≥, ƒру-

га св≥това в≥йна, подано у окремих еп≥зодах ≥з житт¤ член≥в роди-

ни, або ж њх близьких ≥ знайомих, ≥ займають за обФЇмом досить не-

значну частину. ”сю увагу автора зосереджено на с≥мейних сто-

сунках, на по¤в≥ у с≥мФњ новоњ гувернантки дл¤ молодшого сина

јндже¤ панни ≈стер —≥ммель, на докладному описов≥ будинку ≥

к≥мнат, мебл≥в ≥ р≥зноман≥тних предмет≥в побуту. ÷≥ описи мають

достов≥рн≥сть документу, адже вони пос≥дають точну адресу: ¬аршава, вул. Ќовогродзька, 44,-¤ка багато раз≥в повторюЇтьс¤ у листах ≥ спогадах персонаж≥в. як правило, кожна р≥ч у цьому

 

††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† -3-†††††

будинку, а також у ≥нших м≥сц¤х, описуЇтьс¤ досить докладно, вона маЇ своЇ походженн¤, ¤к, наприклад, грецька ваза дл¤ кв≥т≥в з ќдеси,

свою ≥стор≥ю ≥ своњ точн≥ координати, ¤к фотограф≥¤ ≈стер-Д‘ото-

јтлас-’ожа 17Ф. ’в≥н створюЇ поетизований св≥т речей, ¤кий маЇ своЇ власне право на ≥снуванн¤. як у старошл¤хетських сильвах,

занотовуЇ ’в≥н ус≥ подробиц≥ ≥ др≥бниц≥ родинного побуту ≥з цифрами датами ≥ назвами. Ќа стор≥нках книги, ¤ку хочетьс¤ на-

звати романною сильвою, або ж сильв≥чним романом, таку силу маЇ

певний стереотип - адже мова йде про коханн¤ старшого сина јлександра до панни ≈стер, хоча слово це жодного разу не зФ¤вл¤-

Їтьс¤ у твор≥ - оживають ≥сторичн≥ особи, добре в≥дом≥ у т≥ часи:

письменники ѕрус, Ќалковська, радник ћелерс, кн¤зь √ол≥цин, ћенделЇЇв, «асулич,  аракозов, –отермунд (в≥домий н≥мецький х≥рург), ќледзький (прелат костьолу —в. Ѕарбари у ¬аршав≥), Ќ≥цше, —езан, та ≥нш≥. Ќазиваютьс¤ в≥дом≥ газети ≥ журнали: Дўоденний курФЇрФ, Д райФ, подан≥ назви вулиць староњ ¬аршави: ∆урав¤, —ребрна, ѕольна, ¬елька, ћаршалковськ≥ јлењ, ѕЇнкна, ћаЇвського, та ≥н., згадуютьс¤ в≥дом≥ у т≥ часи випадки: самогубство наступника австр≥йського трону принца –удольфа ≥ його коханоњ ћар≥њ фон ¬етсера, вбивство рос≥йським оф≥цером ЅартенЇвим польськоњ акторки ¬исьньовськоњ, прибутт¤ до базил≥ки —в. Ѕарбари у ¬аршав≥ чудотворноњ деревФ¤ноњ скульптури Ѕожоњ ћатер≥ з  альвар≥њ.

—пок≥йно ≥ урочисто описуютьс¤ католицьк≥ св¤та, костел —в. Ѕар-

бари, прибутт¤ деревФ¤ноњ скульптури ћатер≥ Ѕожоњ ≥з  альвар≥њ,

урочистост≥ сповнен≥ душ≥ ≥ серц¤ в≥руючих, що спостер≥гають

дивовижн≥ ¤вища над куполом цього костелу. ≤ справжньою драмою дл¤ родини ≥ прелата ќледзського обертаЇтьс¤ незрозум≥лий, на пер-

ший погл¤д, вчинок молодшого сина јндже¤, ¤кий у розпач≥ ки-

нув кам≥нь у —в¤тиню. ” тканину опов≥д≥ вплетено листи героњв

та њх знайомих, у листах також ≥мена, под≥њ, дати, витинки з книг

 

 

††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

†††† ††††††††††††††††††††††††††††††††††††††-4-

≥ газет. ” книз≥ безл≥ч назв ≥ ≥мен. ѕри чому, зФ¤вл¤ютьс¤ вони у

характерн≥й дл¤ ’в≥на манер≥ - без будь-¤коњ експозиц≥њ. ÷ю особлив≥сть його стил≥стики було пом≥чено ≥ще у попередньому

твор≥ Д’анеманнФ. ѕерсонаж виникаЇ раптово, але за задумом автора,ц≥лком природньо. ЌемаЇ жодноњ потреби виправдовувати його по¤ву Ц це орган≥чна частина житт¤ вже в≥домих читачу героњв.

“ак ведетьс¤ опов≥дь про Ќ≥цше, його книгу Дѕрисмерки бог≥вФ,

його житт¤ ≥ божев≥лл¤. ѕанна ≈стер була слухачкою сем≥нару

Ќ≥цше, у нењ збер≥гаЇтьс¤ книга ≥з автографом автора (’в≥н до-

кладно описуЇ њњ, нав≥ть розд≥л носить назву Д нига у обкладинц≥

≥з червоного полотнаФ), книга, ¤ку так вм≥ло використали у своњх

ар≥йських амб≥ц≥¤х фашисти. „итаЇмо у н≥й про згубний вплив на

сусп≥льство жалю до нещасних людей, ≥ в той же час у лист≥ до ≈стер њњ подруга јннел≥зе згадуЇ, ¤к Ќ≥цше допомогав скал≥ченим

≥ б≥дним. јвтор твору не просто називаЇ чергову особу, а надаЇ њй

певноњ стислоњ характеристики чи то через вчинок, чи то через висл≥в, чи то через баченн¤ ≥ншоњ людини. Ќа малому просторов≥

йому вдаЇтьс¤ створити окреслений образ, показати ≥ндив≥дуальн≥сть особи, що, безперечно, Ї одн≥Їю ≥з основних ознак творчоњ манери ’в≥на. ќсь портрет радника ћеллерса: Д—в≥жий, елегантний, найкраще англ≥йське сукно, смарагдова шпилька у краватц≥, капелюх ≥з вузькими пол¤ми, ц≥пок ≥з ср≥бним набалдашникому вигл¤д≥ згорнутоњ ¤щуркиФ (3,51). ÷≥кавим Ї те, що де¤к≥ персонаж≥, перш за все ¤к реал≥њ ≥з н≥мецькоњ д≥йсност≥, зФ¤вившись у Д’анеманн≥Ф, згадуютьс¤ у Д≈стерФ, наприклад, пан≥ Ћ≥л≥Їнталь. ¬загал≥, ¤к ≥ у Д’анеманн≥Ф, тут в≥дчуваЇтьс¤ грунтовна об≥знан≥сть автора ≥з н≥мецькою д≥йсн≥стю тих час≥в. ¬плив њњ позначаЇтьс¤ на вибор≥ персонаж≥в, географ≥чних назв, описов≥ м≥ст ≥ селищ, побуту, звичањв, людей, реал≥й житт¤, предмет≥в, витвор≥в мистецтва. ’в≥н замилуваний у н≥мецьк≥й культур≥, мистецтв≥, л≥тератур≥, готиц≥. Ћакон≥чний опис в≥тражу будинку вокзалу у ≈стерфельд≥ досить про-

 

 

†††††††††††††††††††††††††††††††††† †††††††††††-5-

мовистий: Д... ж≥нка, ¤ка зтинаЇ (ср≥бним ножичком) кали, нагадуЇ

Ћорел¤й, а може, нав≥ть, саму √ерман≥ю ≥з картини  унцаФ (3,342).

јбо ж згадка про ƒюрера ≥ його в≥дом≥ твори: ДЋицар, —мерть ≥ ƒи-

¤волФ та Дћеланхол≥¤Ф. јвтор пост≥йно проводить паралел≥ м≥ж

реал≥¤ми житт¤ сх≥дного ≥ зах≥дного терен≥в ѕольщ≥ та њњ близьки-

ми сус≥дами. —тарший син јлександр навчаЇтьс¤ на ≥нженера-буд≥вника у ’айдельберз≥, батько родини „еслав ÷ел≥нський про-

водить своњ торг≥вельн≥ справи на ”крањн≥. ’в≥н описуЇ, ¤к золотою

р≥кою плине зерно, з≥бране на безмежних кињвських степах, п≥д час

завантаженн¤ корабл¤ у н≥мецькому м≥стечку јльте ќл≥ве. јле

найб≥льшу увагу у книз≥ прид≥л¤Їтьс¤ побутов≥ заможноњ польськоњ

родини, що маЇ своњ традиц≥њ, св≥й устр≥й, њ в тойже час Ї часткою ≥

уособленн¤м польського ментал≥тету. Ќайдр≥бн≥ш≥ детал≥ цього ус-

трою, а його перш за все ¤вл¤Ї собою будинок на Ќовогродзьк≥й 44,

не проход¤ть поза увагою опов≥дач≥в. ѓх два. ќдин Ц хрон≥кер ро-

дини, ¤к обФЇктивний спостер≥гач, старанно нотуЇ факти ≥ под≥њ,розпов≥даЇ про подальшу долю героњв; другий Ц старший син јлек-

сандр ÷ел≥нський надаЇ фактам ≥нтелектуального ≥ емоц≥йного за-

барвленн¤. ≤ ц¤ частина опов≥д≥, ¤к здаЇтьс¤, створюЇ невимовно

шл¤хетну атмосферу житт¤ родини, досить складного у ≥сторично-

нац≥ональному аспект≥ ≥ надзвичайно ц≥кавого у загальнолюдсь-

кому.

†† ”с≥ ц≥ ознаки жанру Silva rerum в той же час знаход¤ть у книз≥

своњ аргументи kontra. якщо у сильвах одною ≥з головних прикмет

Ї хронолог≥¤, то Д≈стерФ не в≥дпов≥даЇ канонов≥, оск≥льки хроно-

лог≥ю тут порушено. –етроспективний погл¤д на под≥њ ≥ реч≥ Ї оз-

накою опов≥д≥ ’в≥на. ” р≥зних частинах книги згадуютьс¤ т≥ж са-

м≥ под≥њ, але ≥з ≥ншим висв≥тленн¤м. Ќаприклад, про перењзд роди-

ни ÷ел≥нських ≥з ¬аршави до н≥мецьких терен≥в говоритьс¤ на початку книги, розд≥л Д олода петербурзьких картФ, ≥ наприк≥нц≥,

розд≥ли Д–≥внинаФ, ДЅудинок родини —≥ммельФ.††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

††††††††††† †††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† †††††††

††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† -6-

†† ”кладач≥ сильв, ¤к правило, р≥дко виходили за меж≥ м≥сцевост≥,

де знаходилас¤ шл¤хетська с≥мФ¤. √еограф≥¤ книги ’в≥на наст≥ль-

ки розширена, що т≥льки неповний перел≥к м≥ст ≥ крањв вражаЇ:

¬аршава, ’айдельберг,  ельн, Ѕреслау, ÷юр≥х, ‘ранкфурт,  ен≥гсберг, ƒанциг, “ал≥н, Ћьв≥в, ƒрогобич, “рускавець, ѕочањв, ’арк≥в, ¬≥день, ѕариж, ѕетербург, ќдеса, ѕолтава,  ињв, Ћодзь,

”рал, —иб≥р, ™н≥сей, та ≥н. ѕерел≥к можна продовжити, але ц≥ка-

вим Ї те, що кожний географ≥чний пункт, под≥бно персонал≥¤м,

отримуЇ свою коротку характеристику, ¤к, наприклад, ™вропа к≥н-

ц¤ ’≤’ ст.: Д... ™вропа Ц то канави, корч≥ ≥ дощ. ≤ ¤к же тут, у та-

к≥й вологост≥ жити? ј спрагла душа волаЇ: —онц¤! —онц¤!Ф (3с.32).

јвторов≥ надзвичайно вдаютьс¤ описи н≥мецьких м≥ст ≥ селищ Ц

’айдельберга, јльте ќл≥ве, та ≥н. ¬≥н використовуЇ р≥зн≥ можли-

вост≥, щоб ДунаочнитиФ картину Ц ось стар≥ фото, де зображено ви-

датн≥ або ж памФ¤тн≥ дл¤ героњв м≥сц¤.≤з по¤вою ≈стер вход¤ть до св≥домост≥ н≥мецьк≥ назви: ‘рауенгасе, ћар≥Їнк≥рхе, –атхаус, Ћан-

гермаркт. «а географ≥чним простором ”крањна зањмаЇ у Д≈стерФ

одне ≥з пров≥дних м≥сць. « украњнською темою повФ¤зан≥ певн≥ ре-

ал≥њ житт¤ родини: в≥рна служниц¤, ¤ка походить ≥з «ах≥дноњ ”к-

рањни, гостей пригощають червоним севастоп≥льським вином, „ес-

лав ÷ел≥нський, ¤к вже згадувалос¤, проводить справи на п≥вден-

н≥й ”крањн≥ ≥ зв≥дти привозить подарунки родин≥, хтось у дом≥ на-

сп≥вуЇ стиха украњнськ≥ п≥сн≥ ≥ т.п. Ѕезперечно, ’в≥н не оминув ≥

таке складне ≥ болюче дл¤ ѕольщ≥ питанн¤ ¤к взаЇмостосунки ≥з –ос≥Їю ≥ –ад¤нським —оюзом. ќбФЇктивн≥сть, ≥з ¤кою в≥н п≥д≥й-

шов до цих проблем, заслуговуЇ найвищоњ оц≥нки. ћожливо, авто-

ров≥ вдавс¤ саме такий дискурс через те, що його ц≥кавив не пол≥тичний, а культурно Ц соц≥олог≥чний аспект цих в≥дносин.

†† Ќайл≥ричн≥ш≥ р¤дки твору присв¤чен≥ ¬аршав≥, т≥й, ¤ка збер≥глас¤ у памФ¤т≥ попередн≥х покол≥нь. ѕрекрасн≥ краЇвиди древнього м≥ста, замилуванн¤ вулиц¤ми, ¤к≥ перетворилис¤ у порох п≥д час останньоњ

 

 

†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† -7-

в≥йни, описи ранку ≥ погожого дн¤, особливий душевно-поетичний настр≥й, ¤ким ов≥¤н≥ спогади про колишню ¬аршаву, Ц усе це складаЇтьс¤ у невимовно зворушливу картину, ¤ка назавжди залишитьс¤ у серц≥, ¤ка зачаровуЇ ≥ хвилюЇ, ¤к зачаровують ≥ хвилюють стар≥ пожовкл≥ фотограф≥њ ≥з обличч¤ми дорогих ≥ милих р≥дних.  нигу також ≥люстровано фотограф≥¤ми, ¤к≥ поход¤ть ≥з з≥брань ≤сторичного ћузею —толичного ћ≥ста ¬аршави та Ѕ≥бл≥отеки ѕольськоњ јкадем≥њ Ќаук у √данську. ≤ це надзвичайно вдале оформленн¤ ≥ще б≥льше спор≥днюЇ тв≥р ≥з сильвою ¤к певним св≥доцтвом певного часу Ц св≥доцтвом задокументованим. јле не т≥льки фотограф≥њ, що орган≥чно ув≥йшли у опов≥дь ≥ сприймаютьс¤ у твор≥ ¤к одне ≥з ним ц≥ле, мають силу документу. ÷ю функц≥ю виконують ≥мена ≥сторичних ос≥б, географ≥чн≥ та ≥нш≥ назви, назви торг≥вельних ф≥рм, про ¤ких мова йшла вище. «авд¤ки цьому ¬аршава постаЇ ¤к м≥сто, у ¤кому перетинаютьс¤ шл¤хи —ходу ≥ «аходу( згадуютьс¤ јмстердам, Ћондон, ¬≥день,  ињв, ѕариж,ѕетербург), ¤к бурхливий торг≥вельний центр, ¤к центр рел≥г≥йноњ культури, духовност≥, науки, медицини, моди.  оли читаЇмо про паризький од¤г ≥з модного салону пана ’≥рша, так ≥ хочетьс¤ згадати червон≥ варшавськ≥ черевички, за ¤кими майже ц≥ле стол≥тт¤ упадала ус¤ ™вропа. ѕор¤д ≥з хрон≥кальним аспектом житт¤ родини, значне м≥сце у твор≥ пос≥дають де¤к≥ сюжетн≥ л≥н≥њ, що спор≥днюють його ≥з романним жанром. ÷е розпов≥дь про загадкову хворобу панни ≈стер ≥ викликану ц≥Їю хворобою драму у с≥мФњ ÷ел≥нських, ¤ка ≥ стала головною причиною вињзду родини на «ах≥д.

≤ хоча автор, подаючи у книз≥ розд≥ли книги, називаЇ перел≥к Д–озд≥ли розпов≥д≥ про ≈стерФ, ц≥лком зрозум≥ло, що розпов≥дь точитьс¤ навколо родини ÷ел≥нських, про њх щаслив≥ ≥ нещаслив≥ часи, про њх уподобанн¤ ≥ духовне житт¤, про маленький м≥крокосм, що набираЇ значенн¤ макрокосму.

††  нигу под≥лено на розд≥ли.  ожний маЇ назву, часом дивну ≥ не-

 

 

†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† -8-

зрозум≥лу, але незрозум≥лу т≥льки до т≥Їњ мит≥, коли розпочинаЇть-

с¤ опов≥дь. јдже подал≥ автор обовФ¤зково усе по¤снить ≥ обгрунтуЇ.

ƒо реч≥, так≥ назви, ¤к Д.—укн¤ з ¬≥дн¤Ф, Д„ервона стр≥чкаФ, Д÷ин-

ков≥ в≥драФ, Д олекц≥¤Ф, Д≤мпер≥алиФ, Д¬ишн≥, св≥тлоФ, Д«олото,

блакитьФ та ≥н. Ц знову ж таки посилають нас до сильви, адже там

можна зустр≥ти под≥бний перел≥к речей.

†† ¬загал≥, читанн¤ книги справл¤Ї величезну приЇмн≥сть. ÷е один

≥з тих твор≥в, ¤кий на тл≥ сучасноњ неприхованокомерц≥йноњ л≥-

тератури, даЇ поживу дл¤ розуму ≥ душ≥.

 

††††††††††††††††††††††††††††††††††††† Ћ≥тература:

1. јдельгейм ».≈.Д раткий курс археологии пам¤тиФ: предмет-

†††† ный мир польской прозы 1990-х гг. / Studia Polonorossica:   80-

†††† летию ≈лены «ахаровны ÷ыбенко: —б. статей / ќтв. ред. ¬.ј.

†††† ’орев Ц ћосква: »зд-во ћ√”, 2003.

2. ’орев ¬.ј.ѕольска¤ литература. // »стори¤ литератур ¬осточ-

†† ††ной ≈вропы после ¬торой мировой войны. ¬ 2 т. “ом второй .

†††† 1970-1980е гг. / ќтв. редактор ¬.ј. ’орев. Ц ћосква: »зда-

†††† тельство Д »ндрисФ, 2001.

3. S. Chwin. Ester. Gdansk, 1999.

4. Jarzebski J.Literatura polska pod znakiem Gombrowicza. // Lektury

††† polonistyczne: Literatura wspolczesna / Red. J. Jarzebski i R. Nycz.

††† Krakow, 1997. T.1. ††††

5. Kuzma E.Funkcja dziennika w prozie Jerzego Andrzejewskiego //

††† Europejska proza dariuszowa. Lublin, 1995.

6. Nowacki D.Z miazgi powstales, w miazge sie obrocisz. // Miedzy

††† Kudenem a Andrzejewskim. Katowice, 1995.

7. Pietrych P.Powiesc o porcelanie. Inne spojrzenie na ДChanemannaУ

††† Chwina / Literatura Polska 1990-2000. Krakow, 2003.††

†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† †††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† †††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

††

††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† †††††

†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

†††††††††††††††††††

†††††††††††

††††††††††††††††††††††††††

 

Hosted by uCoz